€ 19,99
Inkijkexemplaar
Betaal eenvoudig en
veilig online

Samenvatting

Niet elke moeilijkheid bij een kind is een stoornis Onze kinderen krijgen steeds vaker etiketten opgeplakt: rekenstoornis, leesstoornis, leerstoornis, ontwikkelingsstoornis... Maar is dat wel terecht? Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden, toch krijgen ze steeds sneller een stoornis toegeschreven. Waarom? De overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Steeds vaker krijgen kinderen een etiket zonder dat aan alle diagnostische criteria is voldaan of zelfs zonder een consultatie bij gespecialiseerde hulpverlening. Regelmatig komt deze overetiketterings voort uit de drang om elk kind het beste te gunnen. Voorzichtigheid is echter geboden, want etiketten zijn moeilijk te verwijderen: ze laten sporen na, bij de ouders, bij de leerkrachten en vooral bij de kinderen zelf. En ook voor kinderen met echte stoornissen is overdiagnosticering lastig, omdat hun behoeftes en kansen hierdoor verloren dreigen te gaan in de grote massa.   Normale kinderen roept op  tot een maatschappelijk debat over overdiagnosticering en tot voorzichtigheid. Het is tevens een warme oproep aan volwassenen om meer vertrouwen hebben in de kracht van kinderen om het beste in zich naar boven te halen en hen de tijd gunnen om zichzelf waar te maken. Een onmisbaar boek voor ouders, leerkrachten, hulpverleners en beleidsmakers in de zorg en het onderwijs.

Productspecificatie

ISBN 9789401412438
Gewicht 363.0000
Auteur Wendy Peerlings, Sam Geuens, Jeroen Pasveer
Illustrator Onbekend
Uitgever Lannoo Campus
Taal Nederlands
Afmetingen 221 x 160 x 14 mm
Druk 1
Uitgave datum 4 dec. 2013
Lengte 168 pagina's
Geïllustreerd 1
NUR code 847
NUR Categorie Pedagogiek
Trefwoorden Nee
Uitvoering Paperback
status Onbekend
Beschikbaarheid Niet beschikbaar
Levertijd 0
Boekstatus Nvt
Geimporteerd Nvt
Aangepast 6 dec. 2016
  • Altijd gratis verzending!
  • Ruim 75.000 producten op voorraad
  • Op werkdagen voor 23:00 besteld is morgen in huis*
  • Persoonlijk en deskundig advies