Focus op verandering

Meer Views

Focus op verandering
Inspiratie en handvatten voor het veranderproces bij de invoering van Focus op vakmanschap
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Gratis thuisbezorgd!

€ 22,50
Inkijkexemplaar
Betaal eenvoudig en
veilig online

Samenvatting

Instellingen in het mbo zijn druk bezig met de invoering van de maatregelen uit het actieplan Focus op vakmanschap. Wij zagen hierin een goede aanleiding om een
vervolg te maken op ons boek 'Focus op vakmanschap', dat wij in 2012 hebben
uitgebracht.

In dit nieuwe boek staat de implementatie van het actieplan binnen de onderwijsteams centraal. In onze ogen is de implementatie van Focus op vakmanschap meer een traject van veranderen dan het invoeren van een pakket aan beleidsmaatregelen.
Dit verklaart tevens ook de titel van dit nieuwe boek: 'Focus op verandering'.
Veranderen, niet zozeer als weer een vernieuwing van het onderwijs, maar als het
continu en duurzaam verbeteren van het bieden van goed onderwijs. Van datgene
wat we als onderwijsinstelling, als onderwijsteam en als docent, elke dag opnieuw weer willen doen.
We beschrijven de verandering in dit boek vanuit verschillende invalshoeken: het
herontwerp van het curriculum, het pedagogisch-didactisch klimaat, de onderwijslogistiek, kwaliteitszorg en professionalisering. Het boek startte met de vraag: "hoe pakken ROC's, AOC 's en vakscholen Focus op vakmanschap nu aan?".

Ter beantwoording van die vraag hebben wij interviews gehouden met docenten,
beleidsmedewerkers en directieleden/bestuurders van diverse mbo-instellingen.
Hun bespiegelingen hebben wij gebruikt om de verschillende invalshoeken vanuit
de praktijk te duiden. Naast deze praktijkervaringen bevat elk hoofdstuk een aantal actiestappen die een onderwijsteam kan zetten bij de invoering van Focus op vakmanschap.

Wij hopen met dit boek onderwijsteams te helpen bij het zoeken en vinden van
focus voor hun eigen verandertraject.

Recensie: e-mail

"In zijn algemeen vind ik het een herkenbaar en helder geschreven boekje. Ik merk bij het lezen dat ik mij vooral aangesproken voel door de voorbeelden en de actiestappen. Dat is ook logisch omdat ik op dat niveau werkzaam ben.

De inhoud van het boekje is voor grote delen herkenbaar. Bijvoorbeeld de schoolnavigator. Daar hebben we mee gewerkt in een training die door OAB Dekkers bij ons op de Netwerkschool is verzorgd. Ik kan me vooral nog goed voor de geest halen hoe het begrip "focus" toen op zijn plek viel. In een schoolorganisatie wordt je snel geleefd door de waan van de dag. Daarbij verlies je snel uit het oog dat áls je wilt veranderen je je moet focussen op een aantal belangrijke punten. Wat bij ons in dit kader naar voren kwam, is dat je niet de fout moet maken dat je je droom, je ambitie, direct kunt realiseren, en dat ook zo communiceren. Het is de richting waar je naar toe werkt. Bij ons uitte zich dat heel concreet in de flexibele vakantie, een uitgangspunt in de Netwerkschool. We hebben het direct willen inzetten, en dat leverde een heleboel gedoe op.

Een concreet voorbeeld van de herkenbaarheid vind ik hoofdstuk 3.3, waarin het gaat om eigenaarschap. Focus op vakmanschap moet beginnen bij de onderwijsteams! Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Ook het gunnen van eigenaarschap is een belangrijk en herkenbaar aspect.

Wat ik mis (of over het hoofd gezien heb) is het probleem dat je niet altijd voldoende variatie in "soorten verschillende mensen" in een team hebt om die groep ook als team te laten functioneren. Als je dertig jaar op een bepaalde manier gewerkt hebt en daar geschikt voor bent, wil dat nog niet zeggen dat je makkelijk op een ander manier in een team kunt gaan werken. Jullie geven wel de mogelijkheid om een teamscan te doen, en ook in de bewaking en verbetering van de kwaliteit komt het weer naar voren.

Ook de beschrijving van de aanpassing van de logistieke processen is herkenbaar. In Velp zijn we daar al mee aan het stoeien.
Op bladzijde 67-68 wordt een aantal voorbeelden genoemd in het kader van systematische kwaliteitsverbetering. Met de opgesomde punten ben ik het wel eens. Toch heb ik het gevoel dat in dit verband de deskundigheid van de docent wel erg eenzijdig gelegd wordt bij zijn beroep als docent en niet bij zijn vak. Ik bedoel dit: ik probeer een deskundig docent te worden en te zijn. Maar als ik mijn vak (bosbeheer) niet beheers en bijhoudt, heb je niets aan mij. Dus in dat kader zou ik er voor willen pleiten dat er ook op dat aspect een systematische deskundigheid bevordering plaats vindt.

Bij het lezen realiseer ik mij dat we binnen ons team op nog heel veel punten vooruitgang kunnen boeken. De voorbeelden die genoemd worden zijn daar zeker heel bruikbaar bij. Een leuke vind ik bijvoorbeeld het maken van toetsen door leerlingen voor elkaar. Die ga ik proberen.
Tot slot ben ik ook blij met het hoofdstuk teamactieplan. Want ik moet er nu een schrijven :)

Samenvattend: Ik vond het een helder verhaal met veel herkenbare en praktische punten. Ik ga mijn directie adviseren elke kerndocent een exemplaar te geven. En zelf ga ik proberen het toe te passen.

Maarten Marsman, Kerndocent Bos- en Natuurbeheer, Netwerkschool Helicon Opleidingen MBO Velp - 21/01/2014

Productspecificatie

ISBN 9789077333303
Gewicht 195.0000
Auteur Peter Loonen, Marion van Neerven, Paul Bloemen
Illustrator Onbekend
Uitgever Dekkers, Onderwijs Adviserings Buro
Taal Nederlands
Afmetingen 242 x 170 x 8 mm
Druk 1
Uitgave datum 24 jan. 2014
Lengte 96 pagina's
Geïllustreerd 1
NUR code 100
NUR Categorie Educatieve uitgaven algemeen
Trefwoorden Nee
Uitvoering Paperback
status Actief
Beschikbaarheid Op voorraad
Levertijd 0
Boekstatus Nvt
Geimporteerd Nvt
Aangepast 11 aug. 2017
  • Altijd gratis verzending!
  • Ruim 75.000 producten op voorraad
  • Op werkdagen voor 23:00 besteld is morgen in huis*
  • Persoonlijk en deskundig advies