Daltononderwijs in Nederland

Meer Views

Daltononderwijs in Nederland
De geschiedenis vanaf 1924
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Gratis thuisbezorgd!

€ 24,95
Inkijkexemplaar
Betaal eenvoudig en
veilig online

Samenvatting

Onder leiding van professor Philip Kohnstamm onderzoekt een onderwijscommissie
van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen in 1924 het daltononderwijs in Engeland. De commissieleden doen enthousiast verslag over de brede persoonsontwikkeling die de onderzochte scholen voorstaan en de flexibele wijze waarop het onderwijs is georganiseerd. Op basis van haar ervaringen stelt de commissie voor het volksonderwijs in Nederland inhoudelijk en organisatorisch
te vernieuwen. Nog in hetzelfde jaar leidt hun rapportage tot de opzet van de eerste daltonexperimenten in Nederland. Sindsdien maakt het daltononderwijs
deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel.

Daltononderwijs in Nederland schetst de geschiedenis van het Nederlandse daltononderwijs vanaf de eerste experimenten uit 1924 tot nu. Tegenwoordig blijkt het daltononderwijs zeer succesvol - er zijn ruim 400 daltonscholen in Nederland -, maar dat is in haar 90-jarige historie niet altijd het geval geweest.

Daltononderwijs in Nederland beschrijft de ideeënwereld van de daltonpioniers
en de pragmatiek van de daltonpraktijk in een viertal periodes (1924-1940,
1940-1945, 1945-1979 en 1979-2014) en verklaart de 'ups' en 'downs' van
deze traditionele vernieuwingsbeweging in de tijd aan de hand van een vijftal
factoren: tijdgeest, pioniers en gebruikers, de rol van de overheid, ontwikkelingen in de theorie en wetenschap en opbouw van een organisatie.

René Berends en Luuck Sanders zijn werkzaam aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer als hoofddocent en onderzoeker. Beiden zijn ook daltonopleider.


Recensie: Nederlandse Dalton Vereniging

Bleef het in de jaren 20 van de vorige eeuw bij experimenten, tegenwoordig is daltononderwijs niet meer weg te denken in Nederland. Op ongeveer 400 scholen krijgen bijna 100.000 leerlingen les in de geest van Helen Parkhurst. "Met de westenwind" die zo vaak lage drukgebieden, storm en regen brengt, is in de twintiger jaren ook iets goeds komen overwaaien: daltononderwijs, dat "door haar open houding geneigd is om vernieuwende werkvormen, inzichten en ideeën te omarmen en te adopteren."

Berends en Sanders onderzoeken wat er in de praktijk terecht komt (en kwam) van de pragmatische ideeën en werkwijzen van Helen Parkhurst die zij, toen ze al jaren werkte, beschreef in het Dalton Plan. Een andere intrigerende vraag is waarom daltononderwijs in Nederland wel van de grond kwam, maar elders niet. (De belangstelling over de grenzen groeit wel.)
Zoals vandaag de dag in menig daltonschool wordt omgegaan met het onderwijs is helemaal in de geest van haar grondlegster; onderzoeken, experimenteren, proberen en het goede behouden. En dat is niet van de ene op de andere dag uit de lucht komen vallen. Reflecteren en evalueren - nu kernwaarden - liggen ten grondslag aan het evolueren. Om het heden beter te begrijpen is kennis van het verleden van waarde.

Na inleidende woorden en een schets van Helen Parkhurst als opmaat nemen de auteurs ons mee in de negentigjarige geschiedenis. Die verdelen ze in vier perioden. Eerst de periode van 1924 tot 1940, een tijd waarin internationaal met vernieuwingen in het onderwijs werd geëxperimenteerd, de periode van WOII, waarin het onderwijs in Nederland tamelijk ongemoeid is gelaten door de bezetter, de periode van de jaren 50 tot met 70 waarin de relatie onderwijs en opvoeding een rol ging spelen en daltononderwijs op sterven na dood was en ten slot de jaren vanaf 1980 tot heden waarin daltononderwijs in Nederland explosief groeide van 0,3% (25 scholen) tot 5% (400 scholen) van het totale onderwijsaanbod in Nederland.

Elk hoofdstuk geeft een karakterschets van het onderwijs in het algemeen in de behandelde periode, verhaalt over de ontwikkelingen in het daltononderwijs in het bijzonder en meldt over de praktijk. Tot besluit van een hoofdstuk vatten de auteurs het samen en geven ze een analyse. De auteurs onderzoeken hoe tijdgeest, pioniers en gebruikers, de overheid, ontwikkelingen in theorie en wetenschap en organisatie al dan niet samenvielen en er zo voor zorgden dat vernieuwingen werden gestimuleerd of juist afgeremd.

Dit 'geschiedenisboek' geeft een beeld van een negentigjarige zoektocht naar de essentie, principes en uitgangspunten van daltononderwijs. We ontdekken dat de zoektocht niet heeft geleid tot een star vastleggen in regels en afspraken hoe het onderwijs geregisseerd moet worden. Net zo goed als de kernwaarden vrijheid/verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken gelden voor leerlingen, dienen ze door leraren en scholen beleden te worden. Heden ten dage is daar nog steeds ruimte voor in de Nederlandse daltonscholen.

Geschiedenis beschrijven gaat nu eenmaal niet zonder jaartallen te noemen en feiten te benoemen. De auteurs zijn er desondanks in geslaagd 'ons' stukje historie op een leesbare manier te brengen.


Paul Meuwese - 21/04/2014

Recensie: NBD Biblion

Goed gedocumenteerd boek over de geschiedenis van negentig jaar Daltononderwijs in Nederland. Terwijl grondlegster Helen Parkhurst begin vorige eeuw aanvankelijk Maria Montessori ondersteunde bij het verbreiden van hààr gedachtegoed in de Verenigde Staten, ontstond in het plaatsje Dalton rond 1922 het eerste Dalton Plan.

De experimenten van Parkhurst vonden op veel plaatsen in de wereld navolging, ook in Nederland. Kenmerkend voor haar onderwijsvisie is: inspelen op het natuurlijke initiatief dat kinderen eigen is, individueel werken - maar ook samenwerken, kinderen zouden niet moeten napraten wat door anderen wordt voorgepraat; onderwijstaken en -opdrachten mogen niet verworden tot gedachteloos productiewerk, maar moeten de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen voeden en juist betekenisvol zijn.

Gedurende de negentig jaar kende de Daltonbeweging (in Nederland) ups en downs. Op dit moment zijn er ca. 400 Daltonscholen actief in Nederland, hoewel Daltonachtig gedachtegoed, zelfs in 'opbrengstgericht onderwijzend Nederland', op veel reguliere scholen gepredikt en (deels) gebezigd wordt. De geschiedenis wordt helder gepresenteerd en is inhoudelik enigszins specialistisch.

De auteurs zijn goed ingevoerd in het onderwerp. Met goede literatuurverwijzing en eindnoten.
Mart Seerden - 21/09/2014

Productspecificatie

ISBN 9789490239060
Gewicht 453.0000
Auteur Rene Berends, René Berends, Luuck Sanders
Illustrator Onbekend
Uitgever Saxion Dalton University Press
Taal Nederlands
Afmetingen 235 x 150 x 18 mm
Druk 1
Uitgave datum 10 apr. 2014
Lengte 256 pagina's
Geïllustreerd 1
NUR code 100
NUR Categorie Educatieve uitgaven algemeen
Trefwoorden Nee
Uitvoering Paperback
status Actief
Beschikbaarheid Print On Demand
Levertijd 0
Boekstatus Nvt
Geimporteerd Nvt
Aangepast 11 aug. 2017
  • Altijd gratis verzending!
  • Ruim 75.000 producten op voorraad
  • Op werkdagen voor 23:00 besteld is morgen in huis*
  • Persoonlijk en deskundig advies